Alla inlägg under juli 2010

Av Britt - 16 juli 2010 19:17

I dag har solen sin trogna vana lyst över oss alla i Larslund.

För fyra månader såg det ut så här i vår matsal.

  

Wilma med alla sina nio valpar. och i vardagsrummet såg det ut så här:

  

Mimmi med sina sex valpar.


Men raskt över till den 16 juli 2010...

På förmiddagen idag kom Wille hit med husse och matte för lite klippning.

Gissa om valparna hade roligt!

  Wille har ju LITE mer päls än brorsan Elvis...  

Mazie och Elvis spanar in Wille


Han var verkligen i behov av uppsnyggning, såg nästan ut som en Bichon Frisé när han kom    ..

Mycket päls var det i ansiktet...


 Lite bättre när han åkte iväg ett par timmar senare.   

mer lik en Wheaten iallafall...


Nu sitter jag och mumsar på jordgubbar med kall mjölk, vi fick två liter finfina jordgubbar av Agneta och Love när de kom med Wille och mmmmm vad gott det är med jordgubbar och mjölk, man ska mosa bären i mjölken så den blir rosa...mmmmm.


Hundarna har haft lite fredagsmys på morgonen med gotteben till alla.


  Mazie och Wilma Stilstudie i benätning av Mimmi.


Alla njöt i skuggan av körsbärsträdet en lång stund.    

Elvis hade hittat ett buffelben att gnaga på när märgen var slut i gottebenet..


I morgon kommer Marianne, Mazies fodervärd hit för att hämta sin valp.

Kommer att bli tomt i huset när hon flyttar, sedan är det bara Elvis kvar av alla 15 valpar.

Oj, nu känns det som om tiden gått väldigt fort!


Ska bli spännande att få följa alla valpars färd genom hundlivet.

Vi hoppas verkligen att alla valpköpare håller oss uppdaterade med nyheter under tiden som följer tills det är dags för 1 års träff!

Gärna med bilder!


Nu ska jag ta kväller och njuta av ett glas vitt vin ute i pergolan med min man medan Zake tittar på Ensam hemma 3.

Han skrattar redan för fullt i sitt rum så den är nog rolig!


Ha en riktigt skön helg alla vänner och var rädda om er!


Tjingeling!

Av Britt - 15 juli 2010 23:13

Hallå alla vänner där ute.

Det får bli ett snabbt inlägg här eftersom myggorna gör sitt bästa för att äta upp mig....  


Vad har då hänt sedan sist?


Jo i tisdags var jag ute och sköt 22 och 9 mm pistol med en vän.

Skitkul!!

Lyckades faktiskt skjuta 37 poäng med 22an.

Kanske ska jag ta mig en funderare på om jag ska ta licens och börja skjuta igen?

Sköt luftgevär som MYCKET ung och fick faktiskt silvermedalj i Svenska Dagbladets Miniungdomsmästerskap 1972!

Alltså var jag näst bäst i landet på det.....skryter...


Sedan kom Gittan och Jompa förbi med sin husbil på hemväg ifrån Mjölby, så gårdagen bestod i att göra INGENTING mer än fika, äta, njuta och snacka "skit".

Vilken härlig mellandag...


I dag har jag varit iväg på Berga-Tuna turridning och ridit på en Baskjirhäst för första gången.

Sist jag satt i sadeln var för 9 år sedan( innan dess var 1974 typ) och tänk....jag kom ihåg det mesta.

Inte trillade jag av i galoppen heller!

Det måste jag göra om, ska försöka få med mig lite fler vänner på detta..Någon sugen??

Har förvisso LITE ont i baken nu men det ska bli spännande att se hur det känns i morgon...


I kväll har vi tittat på Sommaren med Ernst , Marcus och Pirre.

Ska bli spännande att se hur hyttan ser ut när den är klar...

Kanske dyker det upp en liten Higgs i programmet, idag var det en katt som låg på matbordet och sov....


Nu måste jag sluta annars blir jag uppäten.

I morgon kommer Ville (Wibrimic´s Barefoot Ballad ) hit med matte för att bli klippt.


Sov gott!


Tjingeling 



Av Britt - 13 juli 2010 09:06

 Mazie   

Mimmi  

 Elvis

  

Mera Elvis...


Ja så här tillbringar hundarna dagarna nu för tiden....inte många knop göra här på dagarna av hundarna iallafall.


Själva håller vi dem sällskap fast liggandes i hängmattan och på soffan i pergolan.

Här är det bara liv tidigt om morgonen och sent på kvällen.

Runt 19 börjar vi vakna till liv efter dagens värmebölja.

Det är tur att grannarna har poolen som man kan svalka sig i annars duschar vi i vattenspridaren, kallt som tusan men skönt! Valparna har ju sin båt och Mazie är en riktig säl...


Häromdagen tog jag och småpuppisarna en eftermiddagstur över till taxkompisarna för att smaska lite goda ben i deras trädgård.

Dvs. matte fick inga ben men väl vi småttingar.

  

Elvis i grönt och Mazie i rött koppel.


Taxarna är så snälla och delar med sig av sina godsaker till oss småvalpar, det gillar vi!

  Mazie har hittat ett rejält ben.  Och ett lite mindre.   

 


Disa och Elvis    

Elvis med sitt fynd .

  En suddig Molly Disa med sin tunga   Och Nilla som bara är söt!   

Stilstudie av en Nillas nos....


Nä nu ska jag ta och ge mig ut i trädgården, jag hör bestämt att hängmattan ropar på mig!!


Ha det så bra alla vänner därute i värmen och glöm inte att dricka mycket vatten!


Tjingeling!     

Av Britt - 8 juli 2010 21:19

  


Snälla.....kan det inte komma lite regn BARA på nätterna INTE på dagarna..


Mickes armar börjar bli långa som, jag vet inte vad, på allt släpande på vattenkannor på kvällarna.

Antingen får jag sluta plantera blommor överallt eller så får vi gräva ner ett omfattande sprinklersystem i trädgården som vattnar på nätterna.

Ni vet ett sådant man alltid ser i filmer startar när någon går över gräsmattan!!


Dagen har annars bestått i INGENTING.....efter morgonpromenaden i morse, när  Elvis förresten lyckades med bedriften att lägga krokben på Curt ( en annan hundägare)genom att springa framför hans fötter så att kopplet trasslade in sig i Curts ben.

Stackars Curt föll som en fura på vägen......när han låg där på magen avslutade Elvis sin bedrift genom att springa över Curts rygg så den svarta tröjan var full med små valptassavtryck!

Ulla, Curts fru menade på att jag kunde då verkligen få karlarna falla som furor för mig! Fast det var ju faktiskt Elvis bedrift och inte min charm som fick Curt på fall!


Nåja, mycket skamsna gick vi hem och lade oss på soffan i pergolan och tog igen oss resten av dagen..Elvis och de andra hundarna fick ligga under bordet!


Lite fikande blev det dock under dagen med Birgitta vid 11-tiden och Anne vid 15.


Familjen vaknade till liv lagom till Sommaren med Ernst, där vi tittade på Higgins duktiga husse, Marcus som lade golv idag bland annat..

Marcus skulle vi behöva här...vårt parkettgolv är ju nerkissat av 15 valpar på ett ställe och han är säkert duktig på att byta ett sådant golv. ;-)


Nu kommer Micke hem ifrån kvällsprommisen med de stora tjejerna så nu är det dags att krypa till kojs.


Ha det så bra alla vänner där ute, vi hörs!


Tjingeling!



Av Britt - 7 juli 2010 21:54

Ja, då har det gått en dag till.

Solen har lyst över oss alla även idag.


I går eftermiddag kom Zelta med matte Sarah på besök, vad roligt tyckte Elvis och Mazie...snacka om valpbus!
    

  

Elvis närmast, Mazie bakom och Zelta till höger i bild.


När valparna busat och lekt en LÅÅÅNG stund och jag och Sarah fikat klart, blev det dags för lite piff på Zelta.

  

Så här blev resultatet efter en god stunds kammande...nice!


De andra valparna försökte jag och Micke fotografera häromkvällen..Ingen hund var badad och piffad men så här blev bilderna:


    

Elvis Wibrimic´s Brown Eyed Handsome Man...


    

Tindra, Wibrimic´s A Thing Called Love


   

    

Mazie: Wibrimic´s Amazing Graze.


Resultatet hade säkert blivit bättre med lite piffning innan samt en bättre handler/fotograf...men vad sjutton man ser ju att det är hundar iallafall ;-)


Nu ligger Mazie och Elvis och sover sött som vanligt i sovrummet med sina respektive mamma, de har varit på promenad till taxarna på kvällen och smaskat på en massa gotteben och hälsat på några lustiga varelser som matte kallade för ankor och höns! Fastän de skällde på de däringa konstiga sakerna så var det ingen som brydde sig....hrrrm är det så att "fjäderfäna" är vana vid hundar måntro??


Ha det så bra alla vänner därute och glöm inte att titta på Ernst i morgon kväll kl. 20 på TV4!!!


Sov gott!


Tjingeling!   

Av Britt - 6 juli 2010 09:05

Bara 17.2 grader ute, nästan så att pälsen åker på....  paraplyet behövs nästan också, lite duggregn kommer det ner ifrån himlen nu.


Elvis och Mazie fick följa med på morgonpromenaden idag..

Oj vad det var roligt tyckte, Elvis speciellt...vi gick bara en liten pyttesväng och satt vid "stora vägen" och väntade medan Wilma och Mimmi fick gå vidare med Birgitta och taxarna på skogsturen.

Wilma och Mimmi hade ju redan gått prommis med husse på morgonen, men de vill absolut gå den vanliga tiden också med taxkompisarna!


I går flyttade Tindra hem till familjen Ljungmark i Järna, Oj vad jag saknar henne redan...vet ju att hon kommit till en toppenbra familj men hon var en mycket speciell liten valp.  Hon t.o.m somnade på veterinärens undersökningsbord när han hämtade vaccintionssprutan!

Inga anmärkningar i protokollet fick hon heller.


Det var så mycket känslor i svallning att jag totalt glömde fotografera henne efter badningen och klippningen samt familjen när de åkte iväg med henne!

Som tur är kommer hon snart hit igen då det är dags för semester och utställningar i början på augusti.  


Nästa dam att lämna Larslund på tur är lilla Mazie som ska åka till Marianne i Eskilstuna om 10 dagar sisådär.


Om några timmar kommer Zelta hit med matte på besök. Det ska bli kul att få se henne innan sommaren är över och hon flyttar till Riga med husse och matte.

MÅSTE komma ihåg att ta fram kameran när hon är här.....

Det stämmer nog att jag drabbats av Å N K, fick detta i mail ifrån en vän.


HAR DU ÅNK?

Allt fler blir diagnostiserade ÅNK 

Åldersbetingad Nedsättning av Korttidsminnet.

Känner du igen dig?

 

Så här visas symptomen:


Jag bestämde mig för att tvätta bilen.

När jag var på väg ut till garaget upptäcker jag posten i hallen.

Bäst att kolla posten innan jag tvättar bilen, säger jag till mig själv.
Jag lägger bilnycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.

Därför lägger jag räkningarna och ett brev på bordet för att tömma papperskorgen först.

Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.

Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag har börjat dricka ifrån.

Jag börjar leta efter pennan, men först måste jag flytta på juicen så jag inte råkar spilla på skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör sättas i kylen.

 

På väg till köket med juicen får jag syn på en blomvas som står på bänken.

Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet.

Då ser jag mina glasögon som jag letat efter hela förmiddagen. Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.

Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller vattenkannan med vatten.

Då jag plötsligt får syn på fjärrkontrollen till TV:n. Någon har lagt den på köksbordet.

Ikväll när vi ska se på TV kommer vi att leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet.

Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna.

Jag häller lite vatten i vasen, men det mesta hamnar på golvet.

Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att leta efter en trasa.

Så jag går ur i hallen igen för att försöka komma på vad jag tänkt göra.

 

Vid dagens slut är bilen fortfarande smutsig, svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta en penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV:n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var lagt bilnycklarna.

 

Jag försöker komma på varför det inte blev gjort något idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt färdig. Jag förstår att det är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp, men först ska jag kolla min mail.

 

Kan du göra mig en tjänst?

Skicka detta meddelande till alla som du tror har glädje av det, för jag kan inte komma på vem som jag redan har skickat till!


En som inte vet varför jag skriver det här!!!

-------------------------------------------------------------------

 

 

Ha det så bra alla vänner där ute, vi hörs!

 

Tjingeling


Av Britt - 4 juli 2010 10:45

Snacka om värmebölja!!!


För några månader såg det ut så här ute:

  



 Och idag.....

  


Det är ju en LITEN skillnad på tre månader....


Annars så har det varit full fart sedan i fredags därav avsaknaden av bloggande. Har haft två trevliga familjer här på valpbesök och nu får tidan avgöra om det blir någon familj för Tindra att flytta hem till!

Även en snabbvisit av Caruzo hanns med mellan valpköparna.

Han var så fin nu och har växt på sig bra liksom sina syskon.


I går var jag och Zake med Birgitta på auktion, inte i Backhorva ( som i Emil böckerna) men väl till Björktorp här i Stigtomta.

Det blev en hel del "vanvettsaffärer" även för min del.( Dock ingen brödspade, brandspruta eller sammetsask..)

Det ropades in en liten dataskärm till Zake för 160 :- och den fungerade också!

Så nu är gossen glad, äntligen en plattskärm på skrivbordet!!! Jaiii 

En årgång Kalle Anka i samlingspärmar från 1984 blev det också för 60:- ,

liksom kapplaklossar till gossen ropades in också.

Jag ropade in tre korgar för 30 :-, för den ena korgen var en stor rund korg, typ bricka att bära ut fikat på till pergolan och det var den jag ville ha.

Någon sockerdricka drack vi inte på auktion utan vi fikade läsk, kaffe och cupcake på Café pottan i Stigtomta på hemvägen som Birgitta bjöd på.


Där råkade det dessutom vara loppis ute på parkeringen så den blivande farmodern( jag alltså;-) köpte ett babygym till lilla Emmy.

Det är ju klart att lilltösen ska kunna gymma även hos farmor och farfar!


Kvällen avslutades med badning och grillning hos grannarna...härligt!!


Nu väntar   på mig i pergolan.


Ha det så bra alla vänner där ute och glöm inte dricka mycket vatten i värmen!


Tjingeling!

Av Britt - 2 juli 2010 07:10

Godmorgon alla vänner där ute!

Solen skiner och termometern visar redan på 18 grader ute kl.0650, jippi!!


I går njöt vi alla av det vackra vädret och över att Sommaren med Ernst har börjat!

Inte så mycket över Ernst som det faktum att Higgins( Wibrimic´s Beach Boy Blues),husse Marcus är med i programmet och snickrar för fullt i årets objekt.

Om vi har tur så kommer även Higgins kanske synas i bild.....


Här kommer en länk för er alla som vill titta på Mackan och Pirre:

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/sommar_med_ernst?videoId=1.1697528


Kan p.g.a detta inte låta bli att sätta in en favorit i repris.....tycker att denna bild är helt underbar på familjen Nyhlén-Bork med nytillskottet, Higgins!


 


I går blev det också klart att Mazie kommer att flytta hem till Marianne i Eskilstuna om två veckor.

Det ser vi alla fram emot, vi är övertygade om att Mazie kommer att få ett fantastiskt hem hemma hos Marianne.

  


I dag kommer det två familjer hit för att träffa resterande valpar och de stora hundarna, vi får se hur det utvecklar sig..


Nu väntar Birgitta och taxkompisarna på oss för morgonpromenaden, måste rusa...



Ha det bäst och glöm inte solskyddsmedel!!


Tjingeling! 

Presentation


Välkommen att följa vår vardag!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

TRANSLATE THE BLOG HERE!


Ovido - Quiz & Flashcards