Alla inlägg den 3 juni 2012

Av Britt - 3 juni 2012 19:00

Halloj alla!


Ja då har veckorna runnit iväg utan att jag fått tid över att sätta mig ner och skriva lite här som vanligt!!

En rapport om lite vad som hänt sedan sist följer här:


Jag har varit iväg på Familjehemmens Riksförbunds kongress 2012 som i år var belägen i Piteå.

Sagt och gjort på Norges nationaldag den Syttende Mai for jag iväg med Norweigan air till Kallax flygplats i Luleå.

 

Här flyger jag högt över molnen.

Väl framme i Luleå blev vi hämtade av familjehemskollegor och skjutsade till Öjebyn,där vi bodde på Storstrands kursgård.

Fantastiskt vackert belägen vid Piteälven.

Här är Lillstugan där jag hade mitt rum ovanför entren, ( det lyser en lampa i fönstret)


 

Själva huvudbyggnaden

 

Den fantastiska utsikten från matsalen!

Det lilla vita huset som ligger så vackert beläget i björkdungen är kapellet där många väljer att gifta sig.

Och till höger på andra sidan älven kan man ana den stora skidbacken med snö kvar.

Dagen efter kongressförhandlingarna bar det av mot Storforsen, en fors med ett stort vattenfall vid samhället Bredsel i Älvsbyns kommun.  Den är Europas största oreglerade fors där den sammanlagda längden på hela forsen, från start till slut, är 5 km med en total fallhöjd på 82 m.

I den forsen ville man inte ramla i det kan jag lova!

Längst ner ser ni Storforsens hotell

Rejält drag på vattnet var det!

Ett litet lugnare parti vid sidan om vattenfallet.

Här tillagas Souvas, en typisk samisk maträtt som består av saltat och rökt renkött som steks över öppen eld och som vi åt i pitabröd med grönsaker till. Till det serverades det kaffe med getost i!!

Mätt och belåten lyssnade jag på en samekvinna som berättade om de åtta årstidernas folk.

På hemväg från Storforsen stannade vi till en stund i Swensbylijda, ett hembygdsområde i Svensbyn utanför Piteå med bland annat dammbyggnad, skvaltkvarn och kvarnbyggnad. Där blev det fikapaus!

Jag kan upplysa om att i Norrbotten dricks det MYCKET kaffe!

I allafall hade vi många kafferaster på kongressen!


Nåja, den 20.e var jag hemma igen i Nyköping efter en härlig tid med en massa trevliga familjehem ifrån hela Sverige.


Den 23:e fyllde sonen Marcus 25 och grannen Birgitta 75 år så det var snudd på 100 års kalas här.

Sonhustrun Anna som också nyligen fyllt år liksom Marcus firades här hemma den 27:e i strålande solsken.

Det var den dagen som det var varmt och soligt denna sommaren, eller??

 

Syrenerna blommar för fullt i trädgården och doftar underbart!


Micke hade under tiden jag var i Piteå, färdigställt vår nya uteplats, så när alla ungdomar ändå var här passade vi på att montera upp vår nya pergola .

montering pågår!


 

Så här fint blev det när allt var klart!!

Nu väntar vi bara på värmen också så vi kan sitta ute i den och njuta.

Tindra, Mimmi och Elvis satt och tittade på förundrade över vad alla tvåbeningar gjorde.

Emmy vårt älskade barnbarn, tämjde stora gosehunden för fulla muggar under tiden på altanen!

Hoppla hunden!

        HEJ HEJ!!


Min födelsedagspresent ifrån Micke levererades hit i tisdags i förskott så att jag lättare skulle kunna bada Elvis och Tindra inför utställningarna som var i går och idag i Norrköping.

Micke har sett hur illa jag farit av att stå böjd över badkaret för att bada hundarna så han tyckte att ett hundbadkar var en toppenpresent till mig.

Och det tycker jag också!!


Tindra och Mimmi däremot undrar vad det är för konstig båt de hamnat i??

Vart är vi på väg?? 

Var är seglet eller motorn??

Elvis lägger öronen bakåt och anar oråd... snart kommer det säkert vatten farandes och då blir man ju blöt!!

Grabbarna bar ned det i källaren och därefter gick badningen av hundarna betydligt lättare .

När så hundarna var nybadade låg de i solen och torkade i solskenet.

Nu över till helgens utställningsäventyr i ett ordentligt blåsigt Norrköping!!


I går lördag var det dags för Elvis och Tindra att ställas ut på Östsvenska Terrierklubbens utställning belägen i Himmelstalund, Norrköping.

Vädret var kallt och BLÅSIGT!!


Domaren: Matti Luoso från Finland gillade både Elvis och Tindra så resultatet blev som följer:


Elvis,fick Excellent,Ck och kom 1a i Öppenhanekonkurrensen, i Bästa Hanhundsklassen kom han på andra plats efter en "multichampion"(C.I.B DK UCH FI UCH NO UCH SE UCH Seamrog No More Rock'n Roll: Lexus) och därmed fick Elvis sitt första CERT!! ( tre Cert och hunden blir svensk utställningschampion)

WOOHOOOO!!!!

Elvis som bara har varit på en enda officiell utställning tidigare och det för ett år sedan!

foto: Agneta Lindström, Sandra Träff: WheatenShows


Tindra:

fick Excellent, Ck och placerade sig som 2a i öppentik klassen och som 4:a i Bästa tik  med ett Reserv-Cert!!

Vilken dag vi hade trots kylan och blåsten!


foto: Agneta Lindström och Sandra Träff, WheatenShows.

Rosettskörden!

 

På dagens tävling gick det dock sämre.

Inte nog med att jag höll på att förfrysa mig och fick sätta på mig alla kläder jag hade med mig och i bilen;linne, fleecetröja, collegietröja,regnjacka, vantar, halsduk och filt för att överleva inne i tältet i väntan på turen i ringen.

Med alla dessa kläder såg jag ut som en rysk torggumma tyckte de andra.

Tindras resultat blev bara ett Excellent och en 4 plats i öppentikskonkurrensen...

 

Nästa utställning är den 16 juni och då är det dags för Wheatenfestival i Södertälje igen och då hoppas vi verkligen på lagom med sol och värme!

Mer om den nästa gång.


På fredag ska Mimmi på ultraljud och då hoppas vi få svar på om hon gömmer på några valpar i sin mage ....

 

Avslutar detta låååånga inlägg med några härliga bilder på mor och dotters sovstil!

 


Ja de två töserna kan verkligen njuta i husses och mattes säng! 


Nu är det natti natti!


Tills nästa gång..



Tjingeling!!   

Presentation


Välkommen att följa vår vardag!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

TRANSLATE THE BLOG HERE!


Ovido - Quiz & Flashcards