Alla inlägg under oktober 2012

Av Britt - 30 oktober 2012 09:33

Halloj igen!


Nu händer det grejor vill jag lova!

I går kväll hörde Micke hur det knaprade under matsalsskåpet som vi fått flytta in i valprummet eftersom matsalen numera är Zakes rum.

När han böjer sig ner och tittar under skåpet upptäcker han detta!!

Valparna håller på att tugga sig genom väggen ut i hallen!!

   

Mina skydd mot ev. valpkiss håller de också på att knapra i sig!

Liksom hörnan på skåpet!!

Mickes arvegods, demolerat av terrieristerna!!

Han muttrade lite....förra valpkullen förstörde parketten i vardagsrummet och denna kull väggen!!

Ja det är inte billigt att vara uppfödare!

Särskilt inte som det fortfarande finns två osålda valpar kvar + Julia som inte kan åka förrens 3 januari 2013!


 

Kompostgaller, vad vore hundägarlivet utan kompostgaller!!


För något år sedan gick det ett program på tv som hette: Huset fullt av hundar!

Säsong 2 av den serien kan vi spela in här:

     

Elvis och Mimmi leker.


 

Alla sex trötta efter lek.


Daniel fyllde 29 år i går.

Hur gick det till??

Jag är ju bara 35 hur kan då min äldsta son vara 29?? 

Daniel firades i allafall i förskott i lördags , fast i ärlighetens namn fick nog Emmy mest saker...

Hittade rosa ridbyxor till henne, två par jeans med hästar på och en jättesöt ko pyjamas bl.a när jag köpte Daniels presenter.

Rosa fina ridbyxor!

 

Ko pyjamasen

 

Farmor och Emmy ( usch farmor ser trött och sliten ut efter sina turer på sjukhuset)

 

Middagen bestod av Tacos och bröderna Marcus och Daniel gjorde sitt bästa för att se grymma ut.

Daniel hade beredskap på Räddningstjänsten därav brandmanskläderna.

Som tur var blev det ingen utryckning under tiden vi var där!

 

Emmy hjälper pappa öppna paketen.

   

Här farbror Marcus, hjäp mig!

 

En stor kastrull! Nu kan pappa koka äppelmos!

 

En mycket nöjd Emmy pustar ut mellan Farfar Micke och farbror Marcus.

Micke har fått  den stora äran att hålla i leksakerna!


Nu  har lugnet lagt sig i huset efter morgonpromenaden och leken ute i regnet, dags för mig att VILA!


Ha en riktigt bra tisdag!

 

Julia myser i köket.


Tjingeling!

Av Britt - 26 oktober 2012 09:31

Halloj igen!


Ja då har det gått ett antal dagar sedan jag sist skrev något här.

Vad har då hänt?

Småttingarna växer och utvecklas helt enligt skolboken.

Just nu ser de ut som små högbenta borderterriers.

Julia har hittat en ny favoritplats i huset.

Leksakskorgen som är en gammal utrangerad Willys kundkorg fylld med mjuka gosedjur.

     

Det är tur att man inte lägger ner en massa pengar på dyra Biabäddar.

Jag köper billigare kopior på Hööks som kostar hälften så mycket som orginalen. Bara 449:-

Casanova har slaktat två bäddar i hörnorna när han kännt sig sysslolös.

Det är tur att Hööks säljer billiga överdrag för bara 129:-, lite silvertejp på bädden och ett nytt överddrag så är bädden som ny igen!

Undrar om Casanova kommer att bli en ny Elvis??  

Ingen idé att byta överdrag förrens valparna vuxit lite .

Annars så är det tv mys som gäller.

Julia och jag tittade på Animal planet en kväll och det var jätteintressant tyckte hon.

 

Spännande program Rescue Vet.

 

Wow en hund på tvn!

 

Fast reklamen är inte lika intressant!


Förra lördagen var jag iväg på uppfödarträff i Gränna. Fick skjuts av Agneta på kennel Conors.

Det var 25 uppfödare på plats + några Wheatenägare som hade en trevlig dag på Motell Vätternleden.

Alltid roligt att träffa kollegor och bli uppdaterad om hälsoläget i rasen.

En massa god mat och fika fick vi också. Lyxigt att slippa laga mat en dag.


I måndags var det föräldradag på skolan så jag var ett par timmar i Zakes klass i dag är det dags för Perrys klass att få besök.


Tisdagen blev inte så trevlig däremot.

Jag har ju haft ont i min mage i två veckor och fick äntligen en tid till vårdcentralen.

Väl där blev jag snabbt undersökt av läkaren och omedelbart vidareskickad till lasarettet eftersom jag hade så ont och feber.

Alltså blev det ytterligare en sväng till akuten, där jag hade sån tur att en förälder till en gammal klasskamrat till Zake blivit inkallad för att korta ner tiderna för triagerningen ( sorteringen) av  patienterna så jag behövde bara ligga dryga timmen innan jag omhändertogs.

Två timmar efter ankomst hade jag blivit undersökt av läkare, prover tagna och jag fått dropp och morfin.

Måste vara rekord!

Ytterligare någon timme senare hade jag blivit skiktröntgad och körd upp på avdelning 10.

(Jag berättade om behandlingen jag fick på kortvårdsavdelningen sist ochdå ordnade läkaren så att jag kom upp på kirurgavdelningen istället.)

Där uppe blev jag omhändertagen av världens underbaraste personal, fick t.o.m ett eget rum.

 

Där låg jag fram tills igår kväll så gott som fastandes hela tiden med dropp, en massa prover togs som visade på normala värden och en gastroscopi gjordes för att titta så jag inte fått magsår.

Allt såg normalt ut så läkaren trodde jag fått något som heter körtelbuk.( även om inte riktigt stämmer in på de symptomen)

Det enda avvikande de hittade var en 9 mm körtel i nedredelen av buken på höger sida.

I allafall visste inte läkarna mer förutom att jag fortfarande har ont i magen!

Så jag fick åka hem igår kväll.

Borta bra men hemma bäst!

Hem till den trånga sängen där tre hundar och en katt trängs med oss tvåbeningar!

 

Stämmer så bra så...bara de tre valparna som inte får plats i sängen!


Höstvädret i dag är ju härligt med någon minusgrad och sol.

 

Lite hälsningar ifrån valparna har kommit.

Först en bild ifrån Cayleens familj där hon ligger i en likadan soffa som vi har!! och sover gott i samma position som sin mamma. Jag var tvungen att titta två gånger på bilden när jag fick den!



En hälsning ifrån Skips familj har kommit, där de visar hur duktig kontorist han är!

 

Duktiga Skip ( Wibrimic's Cosmos Caliber) sorterar papper och agerar papperstugg!


Ludvig ( Wibrimic's Cruiser Crusader) i Transtrand har ju en Wheatenkompis Eddie,som bara bor en 10 minuter ifrån honom. Eddie kommer ifrån Conors och är knappt tre månader äldre bara Så här kul har de när de träffas .

   

( bilderna har jag lånat ifrån matte Camillas Facebook, därav de svarta kanterna)


Nu är det hög tid att göra mig i ordning för skolbesöket.


Ha en riktigt härlig helg och glöm inte att flytta tillbaka klockan på söndag och sätta på vinterdäcken nu är vintertiden här!


Tjingeling!


Av Britt - 14 oktober 2012 20:31

Halloj igen!


Ja då var det söndagskväll och liten stund över att sitta vid datorn.

Veckan har verkligen varit upp och ner.


Valparna är hemma medan vi går på morgonpromenaden och sover på maten.

När vi så kommer tillbaks är de redo för lek och bus med lilla taxflickan Flisan.


  Full fart och alla på stackars Flisan!


När inte Flisan är här på dagarna älskar valparna att busa runt i den gamla soffan ute på altanen.

Casanova är en riktig vilde och hoppar glatt upp på bord och hundburar.

Ja jisses snart har han väl brutit benet eller nåt!

 

Julia gnager ben och Casanova försöker döda strutsen

 

Hrmmm undrar om man kan hoppa ner där?

Casanova på flygburen

 

Chica är inte sämre hon, Upp på bordet!

   

Casanova anfaller Julia i ett försök att sno benet.

 

Casanova besviken, gick inget bra att försöka sno Julias ben

   

Får väl passa på och kolla om mamma har någon tröstemjölk kvar....


  Casanova och Julia


  Full fart på hundarna ute!

Ja så här härligt har hundarna det i höstvädret när det inte regnar.


Själv fick jag en fruktansvärd frossa,illamående och värk i höger sida klockan 21 på onsdagskvällen.

Satt helt oskyldigt i tvfåtöljen och tittade på tv!

På morgonen, efter en jättejobbig natt fick jag en akuttid till vårdcentralen, där en jättegullig AT läkare tog emot mig. En massa blodprover togs, temp mm.

Tempen visade på 37.6 eftersom jag tagit febernedsättande medicin hemma på morgonen. Snabbsänkan var 86 så något var galet. Hon remitterade mig vidare till akuten på Lasarettet, dit jag anlände klockan 12.10, då hon misstänkte att det kanske skulle vara blindtarmen som var boven.

Fyra nummer före mig till inskrivningen, tog det 35 minuter att expediera, så klockan 12.45 skrevs jag äntligen in. Akuten på Nyköpingslasarett har infört ett nytt system Triage, där patienternas åkomma snabbt ska bedömas så att de svårast sjuka går först.

Den bedömningen av mig gjordes klockan 14.45

Det kallar jag inte Triage!!

Efter två timmar på en brits i korridoren fick jag komma in på ett rum.

Jag sa till sjuksköterskan som ursäktade väntan:

Om det var en brusten blindtarm jag kommit hit med så skulle jag inte må så bra nu!

Han höll med om att det var helt galet, tog om alla prover på mig eftersom de inte läst varken i min journal eller på remissen jag hade med mig och lovade att meddela läkaren att jag hade väldigt ont, så skulle jag snabbt få smärtlindring.....

Klockan 17.15 kom läkaren, det var snabbt !??

Hon sa bara till mig : du skall läggas in för observation det förstår du väl.

Någon smärtlindring ville hon inte ge mig innan bakjouren tittat på mig hon var ju bara underläkare, så först klockan 18 kom Bakjour kirurgen in till mig, klämde på min onda mage och sa till sköterskan: Ge henne omedelbart morfin och dropp. jag opererar så fort vi har en operationssal ledig.

ÄNTLIGEN lite smärtlindring!!

För att inte tala om lite vätska.

Jag hade ju inte ätit eller druckit något sedan klockan 07.30 ( en klunk vatten och en liiiiten smörgåsbit)

 

Vad vore livet utan Ringerdropp!!

Klockan hann bli 24 precis innan jag kördes upp på operation och klockan 02.30 var jag klar och inne på IVA för postopövervakning, en blindtarm fattigare( fast den var tydligen inte inflammerad, allt såg bra ut enligt operatören).

Sååå skönt, ingen smärta, egen fyrsal och en jättesnäll och proffsig sjuksköterska som såg till att jag mådde bra.

Att jag fått något tjall på kisseriet löste de så enkelt så på IVA.

En kateter senare och vips så var blåsan tömd.

Tyvärr tog det ljuva postoplivet slut där upe på mitt gamla jobb, för klockan 07 kördes jag ner till Kortvårdsavdelningen igen och där var det ny personal som jobbade...

Om jag säger så här och är lite snäll.. så skulle kanske inte de jag träffade jobba med sjuka människor.....

De tre gamla damerna som låg på mitt rum hade inte ens fått veta var larmknappen eller lyset satt.

En liten gumma född 1926 lade de ovanpå den bäddade sängen, öppnade fönstret så den 4 gradiga höstkylan blåste rakt in på gumman som bara hade en liten tunn gul filt på sig.

Gumman( 41 kg tung med obefintligt kroppsfett) låg och ropade med svag röst: jag fryser, jag fryser!

Jag larmade på personalen som kom och gav gumman en filt till och var på väg att rusa ut när jag bad dem stänga fönstret i rummet också.

Ja just det, svarade tjejen, ni har ju den här kalla salen ja, den som inte elementen fungerar på....Tänk vi tycker synd om er stackare som ska behöva ligga här hela dagarna och frysa, vi springer ju runt hela tiden så vi fryser ju inte..

Vet inte om hon var ironisk eller?!

I allafall stängde hon fönstret och hämtade en larmknapp och hängde upp framför gumman så hon skulle kunna larma.

Efter en stund lyckades jag ta mig själv ur sängen, där jag hade två filtar och två operationstäcken ovanpå mig för att inte frysa ihjäl ( och jag har MASSA kroppsfett) och ut i korridoren och hämta mig några smörgåsar.

 

Mums, det var gott.

Efter jag ätit smörgåsarna kom en sköterska in och sa: Nya bud, du får inte äta eller dricka igen förrens du fått klartecken på att det inte är flödesstopp på njurarna, du ska upp på ultraljud snart.

Vilken tur jag hann äta två smörgåsar och dricka en kopp kaffe innan läkaren beställde njurkollen.

(Jag kunde fortfarande inte tömma blåsan själv utan behövde hjälp med det.)

Nåja, strax före lunch var jag upp till röntgen och fick njurar och urinblåsa ultraljudade och allt såg bra ut.

Okej till mat igen!

Fast när lunchen kom glömde de bort att ge mig mat....

Som tur var hade min snälla son redan erbjudit sig komma upp till avdelningen med en liten sushi till mamma.

Och den smakade såååå gott!

Cirka klockan 14 var det skiftbyte på avdelningen och när kvällspersonalen kom in på mitt rum hade jag koliksmärtor i magen, låg i fosterställning och grät av smärta.

Då säger Sjuksköterskan I: Du skulle kanske inte ha ätit sushin till lunch!

(Nähä? Vad skulle jag ätit då? Luften i rummet?)

Jag som hade värsta tänkbara smärtan dvs VAS 10. Skrek och grät att de skulle hämta en läkare!

Jaha sa de och gick........

Efter ca 10 minuter var anfallet över och jag gick ut för att leta reda på sjuksköterskan.

Hittade henne och bad om ursäkt om jag varit otrevlig, men jag hade ju så hemskt ont när de kom.

Ja vi såg det svarade hon, det är ok, vi glömmer det!

Sedan frågade jag henne om hon visste hur mycket mat det var på min sushi?

Nej, det vet väl inte jag blev svaret??

Jag berättade då att det var 80 gr grillad lax och 120g kokt ris.

OJ, det var inte någon stor portion svarade hon!

Jag frågade om det skulle komma en läkare men hon hade inte fått tag på någon blev svaret!

Några minuter senare, klockan 14.30 kom hon in på mitt rum med 1st 20mg omeprazolkapsel och 2 st Panodil.

Det var smärtlindringen det!

Att jag inte kunde kissa själv förklarade hon för mig kunde bero på att det satt sig här uppe hos mig sa hon och knackade på sitt huvud!!

Timmarna gick och någon läkare kom inte, jag frågade då om jag inte kunde gå in i nästa korridor ( akuten) för där visste jag ju att det fanns åtminstone två läkare men det fick jag inte!

Då gick jag in på Apoteket och köpte Diklofenak åt mig till smärtlindring och blandade med mina egna piller!

Japp, bra sjukvård i Nyköping, vill du slippa ha ont, gå in på Apoteket och köp din egen medicin!!

Nu ska Landstingsolitikerna höja landstingsskatten med 60 öre!!

Gärna det om pengarna går till mer personal och kanske lite till att smärtlindra nyopererade patienter??

Nåja, nästa dag dök överläkaren upp och hans förklaring till allt det onda : Feber, frossa, illamående, magkramper, buksmärta, urinstämma,hög CRP var .......trumvirvel  V I R U S!!


Får du mer ont kom tillbaks!

 

Skulle inte tro det!!

 

Blir ett annat sjukhus som får äran att träffa mig.

 

Däremot blir det en liten skrivelse till Patientnämnden om Sjuksköterskans bemötande!

Kan säga så pass mycket att med tanke på hur gammal hon såg ut att vara är det nog hög tid för pension, hon har nog gått och harvat liiite för länge på huset.. Skicka in någon ung syrra som inte är less på sitt jobb istället, någon som har läst kursen omvårdnad!

 

Nä, nu släpper vi den hemska historien och går vidare med dagens roliga tillgivelse.

 

Tindra och jag var iväg till Brukshundklubben här i stan och genomförde ett MH ( Mentalbeskrivning Hund på henne) Hon började ju löpa dagen innan hon skulle beskrivas förra gången så nu fick vi en ny chans via Sörmlands Rottweilerklubb.

Så vi trotsade regnet, värkande uppsvälld mage, hoppade...nja snarare kröp försiktigt i mjukisbyxorna som inte klämmer på onda magen, och åkte iväg till klubben.

Ut på banan i regnet som hund nr två.

Och tänk hon var så duktig så.!

 

Här väntar hon i bilen på sin tur.

Inte blev hon skrämd av skrammel, eller pistolskott, men spökena var lite läskiga då var det tryggare att stå bakom matte hos testledaren Petter och gruffa lite på dem.

Och den är stora blöta leriga kamptrasan ville hon inte bita i!

Nä matte har sagt att jag inte är en "kamphund" utan en kamhund, så de så...

 

I allafall tyckte domaren att hon var en riktigt trevlig liten söt terrier och att jag skulle vara nöjd med min avelsavkomma!

Det skulle vara så roligt om någon av hennes syskon också blev beskrivna...

Ville, Eddie, Andi, Tuva, Mindy, kom igen!

Så här ser iallafall ett MH protokoll ut:

 

Avslutar detta låååånga inlägg med farmors älskade tuffing!

 

Ha en riktigt trevlig vecka som kommer!

och vi skänker lilla ISA ( Wibrimic's Blue Moon Of Kentucky) en extra tanke, den lilla sötnosen har fått åka till Södra Djursjukhuset i dag akut med husse och matte och diagnostiserats med Anaplasmos.

Jag säger bara det....Jäkla Fästingar!!!

Krya på dig ISA vår egen lilla Trollstigsprinsessa!

 

Tjingeling!

 

 


Av Britt - 9 oktober 2012 06:45

Halloj igen ifrån Larslundsterrieristerna.


Ja då var det ett tag sedan vi hörde av oss.

Här har det varit fullt upp med förberedelser inför Mickes 50 års dag.


Det har bakats och gjorts smörgåstårtor, bowlingklot har borrats ( ja inte av mig men väl av SuperBowl ägaren)

Micke bowlar ju med jobbet och vi tänkte att det var dags att han fick egna saker.

Så efter resan till Vettris i fredags då valparna fick sin sista DHPPI vaccination fortsatte vi till bowlinghallen för att hämta alla saker.

Om det hade varit återbäring på City Gross hade jag fått en hel del tillbaks, blev shoppat för 3500:- där inför festen. Här är det en av omgångarna som jag plockar upp.

   

Bullbak blev det också.


Här är de tre musketörerna på väg till veterinären för att få sista sprutan DHPPI, nu är det bara Julia kvar som ska få sin sista Leptospiros spruta inför flytten till Island, sedan är det bara hennes provtagningar kvar och självklart väntan på att det ska bli januari då hon ska få åka hem till matte Anna Maria.

Julia ska ju sitta i karantän när hon kommer dit och inte förrens efter nyår får hon komma dit så hon kommer att vara kvar här ett bra tag till.


Mickes 50 årsdagsfirande startade redan i fredags genom att Gittan och Jompa kom hit med sin husbil. Himla praktiskt med gäster som har med sig sina egna sängar.

Eftersom Emmy rider på lördagsmorgonen och Daniels brandkårsgäng skulle ha fest kom de hit på fredagen istället.

Marcus hade gjort ett litet paket till farsan Micke med åldersgräns 50 år som han dock fick öppna dagen innan men inte använda.

Paketet bestod av en liten flaska Whiskey, en handrullad Havannacigarr och en Clintan film!

Vilken rolig present!

 

Micke visar hur han skulle kunna se ut när han druckit upp whiskeyn och puffar på cigarren..

   

 Tuffa grabbar.

Av Daniel, Anna och Emmy fick Micke en flaska Paddys whiskey, även kallad Wheatenwhiskey.

(När det är Wheatenfestival i Södertälje brukar det vara utlottning på en flaska Wheatenwhiskey och för flera år sedan vann jag den, jag som inte dricker whiskey...stackars Micke fick offra sig på den uppdrickningen!)

Han fick även en flaska Elvis Presley vin ska bli spännande att smaka på den senare.


 

Riktigt manliga saker..


 

Emmy tycker att det är så roligt med småhundarna, särskilt när de pussas här är det jag som får en puss av Julia.

 

Farfar Micke och Emmy pustar ut framför tvn där nya Pingufilmen spelades, Emmy med sin STOOOORA hund i knät.

På lördagen var det så födelsedagsfrukost med paketutdelning, Bowlingväskan med innehåll slog jag in i en CityGross kasse.

 

Vad är nu det här??

 

VA?? ett spärrklot! 

Sååå här glad blev Micke över det.

 

Oj, det låg bowlingskor också i väskan!

Även Tindra ville vara med och gratulera husse, hon tog ett skutt upp i hans knä och gav honom en stor puss.

 

Oj vilken stor boll!


Klockan två så började det komma gäster och det stora taberaset i Larslund var i full gång.

       

Micke och brorsdotterna Veronica myser.

Vi var tvugna att göra en riktig 50 årsfotografering dagen efter, en sådan som man ser på gamla bilder i från förr..

   

Mycket whiskey blev det!!

Massa nya sorter, nu behöver vi inte köpa whiskey de närmsta 10 åren!

Vi fyllde även på Mickes Polly förråd. Han älskar Pollygodis så det blev 1.6 kg även av det.


Alla hundar skötte sig jättebra under kalaset var tysta och snälla trots alla människor.


De är stora nu småttingarna.

De äter mat tillsammans med de stora hundarna i köket så nu är det sex matskålar och sex hungriga hundar som tittar uppfodrande på en när det är matdags.

 

Hrmmmm, är det inta dags för middag snart??

Vem kan motstå dessa söta nosar i luften?

   

Mums M A T!


Nu är det dags för den stora söta charmiga Charming Casanova att få ett eget hem...

Tyvärr blir det lite för mycket hundar hemma och risken för att han och Elvis börjar konkurrera om tjejerna är allt för stor för att vi törs låta honom bo kvar, så vet ni någon som är sugen på en fantastiskt trevlig fyrbent livskamrat skicka hit honom/han.


Nä, nu är det hög tid för morgonprommisen i regnet.

Reflexvästar och reflexjackan är på nu eftersom älgjakten har startat här i går.


Var rädda om er och tänk på att klä er så ni syns ute på promenaderna, både för jägare och bilister!

En reflexväst är en billig livförsäkring!


Tjingeling i regnet!


Presentation


Välkommen att följa vår vardag!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

TRANSLATE THE BLOG HERE!


Skapa flashcards