Alla inlägg den 7 april 2013

Av Britt - 7 april 2013 21:10

Halloj igen!


Då var det sen söndagskväll och hög tid att berätta om hur helgen varit.

Jag börjar med valparnas viktrapport.

(Vi hann inte med att väga dem i fredags utan vi vägde dem först igår.)

Valparnas vikt har på 10 dagar ökat rejält nu när de äter mat 4 gånger om dagen:


Herr Blå: har ökat i vikt från 2920 gram till 4070 gram

 

Herr Grön har ökat i vikt från 3030 gram till 4100 gram

 

Herr Turkos har ökat i vikt från 3320 gram till 4160 gram

 

Herr Röd har ökat i vikt från 2960 gram till 3770 gram

 

Fröken Rosa har ökat i vikt från 2470 gram till 3230 gram

 

Fröken Lila har ökat i vikt från 2460 gram till 3430 gram

 

Fröken Gul har ökat från 2620 gram till 3350 gram.

 

Det är full fart på dem när de är ute på altanen.

 

I går fick de leta valpmat, kalkonköttbullar och morötter ute på altanen och det var jätteroligt!

      

 

Tyvärr är det svårt att få till en bra bild när jag filmar men jag hoppas ni kan se lite iallafall.

(Vet inte riktigt hur man fixar till den i efterhand.)
 
  Va? är det meningen att jag ska äta maten från golvet??

 

 

I går kom Thore och Birgitta  förbi på lite valpgos och eftermiddagskaffe.

   

Birgitta hjälper valparna att finfördela morötterna.

De stora "lurvorna" som Thore kallar Wheatenterriern tittar avundsjukt på utanför valphagen på altanen.

Hallå?? Vi vill också var där inne och leta köttbullar!

Herr RÖD tittar sig om efter sin familj...är det ingen som vill ha mig? 

   

Får man vara så här söt eller?

 

Efter allt matletande och ätande var det dags att sova middag.

Och vad passar bättre än en tupplur under kökssoffan, när man är för liten för att kunna hoppa upp på den?

   

ZZZZZZZZZZZ


När de väl kommer in i valprummet efter ett par timmar utomhus far de först omkring, pipandes som en hel skock flyttfåglar en stund, men snart sover de så här gott!

    

Här sover herr RÖD djupt! Man kan ana en lite tand på gång i överkäken.

   


I dag var det så dags för mig och Elvis att ge oss ut på det första eftersöksspåret för i år!

Jag har ju haft 3 teoritillfällen tidigare på min Eftersökskurs, då Elvis fått stanna hemma, men idag var det  alltså dags för oss båda att testa våra spårkunskaper ute i Nävekvarnsskogarna.


Ett litet problem uppstod bara först:

Jag upptäckte i torsdags att mina jägarbyxor "krympt" i lårvidden sedan sist!! så jag fick bege mig ner till Team Sportia och investera i ett nytt par för det facila priset 899:-!

Nåja, de var jättesköna och ett par rejäla långkalsonger får plats under!

och å andra sidan, var de ju så dyra att jag inte har råd att äta, så snart passar väl de gamla igen  

Så i morse plockade jag fram ryggsäcken och packade ner äggmackor, kaffe och pannkaka( åt Elvis) för att åka ut.

Mimmi och Tindra blev jättelyckliga när jag började packa matsäcken.

De trodde säkert att de skulle få åka på utställning, Elvis visste ju inget så han tog det lugnt.

Jag undrar hur han reagerar nästa söndag när ryggsäcken, blodet och klöven åker fram igen nu när han varit iväg idag.


I allafall åkte vi ut fyra bilar rakt ut i urskogen på en traktorstig för att lägga spår vid 9 tiden.

Spåren lades och sedan var det dags att bege oss till återsamlingsplatsen för lite skottplatsundersöknings träning( långt ord, skottplatsundersökningsträning!) och fikapaus.

Då gick det inte bättre än att min bil ( som inte är 4 hjulsdriven ) fastnade tvärs över vägen!

Som tur var lyckades vi få loss den med gemensamma krafter och till nästa vecka tyckte gänget, att jag nog borde komma i en ny 4 hjulsdriven bil som är bättre anpassad till eftersöksarbetet!

Allt är ju relativt konstaterade vi,899:- !

Ett par byxor ena veckan och en ny bil för en sisådär 300 000:- till nästa vecka?!

Det är inte billigt att bli viltspårsekipage!!

Vi lär ju få åka ut och göra många eftersök ut med vägarna innan den nya bilen betalat sig.

Man får hela 400:- om man åker ut och spårar ett påkört klövdjur, 700:- för en älg eller ett viltsvin och 1900:- för varje påkört rovdjur man spårar....hrmmm, hur var det nu med varghägnet på Kolmården??..... 1900:- x ?? djur...

Skämt å sido.

Vi åkte ut i skogen efter att fått i oss lite kaffe samt fått se hur skottplatserna ser ut när man skjutit ett rådjur med olika ammunition.


Elvis gick spårsäkert ut med den första sträckan först, men sedan avvek han ifrån spåret i 90 graders vinkel, fortfarande spårandes.

Jag kallade tillbaks honom med kommandot: Sök spår, varpå han tittade förvånat på mig:

Vadå?? jag spårar ju för fullt!!

Nåja, han tog upp det lagda spåret igen och fortsatte att spåra på det, men efter den sista vinkeln, vek han av spåret igen!

Då upptäckte min spårpartner, Janne att Elvis gick och spårade på ett färskt spår vid avvikelserna!!

En stor hjort hade gått tvärs över vårt lagda spår kunde vi se i snön!!

Elvis tog åter upp det lagda spåret och fortsatte sedan galant till spårslutet och vi kunde åka tillbaks till återsamlingsplatsen igen efter en promenad i skogen tillbaks til våra bilar.

 

Här går han med sin uppspårade klöv!


 

Duktiga Elvis!


När vi kom hem igen hade Ida, Johnny och Monica kommit hit .

Ida är en tuff tjej som inte är det minsta rädd för att kliva in i valphagen och sätta sig mitt bland alla vassa valptänder!

Här hälsar fröken Gul på Ida.

   

Herr Blå som förmodligen kommer att heta, Rossi Samson hälsar också på Ida.

   

Herr Grön, Brutus Olsson och Selma Stjärnberg

 

Fröken ROSA, Selma Stjärnberg försöker hoppa upp i Idas famn.

 


       

Herr Röd och Brutus Olsson myser med Ida Olsson!

Selma och Ida

    

Myyyys

 

Micke och 4 kilos Brutus.

 

Mamma Monica förevigar Idas valpmys.

   

Till Idas stora sorg blev det tillslut dags för dem at åka hem, men hon lovade att rita en teckning åt oss med valparna på.

Det är så bra att vi känner en massa "barn" i rätt ålder så att valparna blir valpgosade av alla olika åldrar .

Allt ifrån Emmy 2.5 år till 80+ are!

Vi har nu även börjat koppelträna valparna, så de får gå på olika underlag. Asfalt, grus, gräs, is, snö, lera innan de flyttar till sina nya hem.


Avslutar med en film på hur det ser ut på våra morgonpromenader med taxkompisarna och Birgitta.

Vi går ju med fyra hundar var och brukar i skogen möta en massa andra som vi slår följe med.

Ibland är vi så många som 18 hundar som promenerar tillsammans!


  Tax och Wheaten fyrspannen.


Nu går mina ögon i kors av trötthet, jag hoppas att det inte är alltför många stavfel!


Natti natti, dags att krypa ner i sängen!  


Tjingeling!!

Presentation


Välkommen att följa vår vardag!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

TRANSLATE THE BLOG HERE!


Ovido - Quiz & Flashcards