Alla inlägg under oktober 2013

Av Britt - 21 oktober 2013 16:17

Halloj igen alla vänner!

Ja då är jag tillbaks på bloggen.

Vad har då hänt sedan förra inlägget?

Jo, vi( jag och maken) har varit till London på Proms in The Park 2013.

Som vanligt en härlig upplevelse, sitta tillsammans med 40 000 andra och sjunga allsång.

I år träffade vi våra Scotska vänner, Tracy och Graeme igen. De träffade vi 2010 också.

Det är det som är så kul, att man kan träffas år från år och ha trevligt tillsammans, gänget ifrån Australien från 2011 satt snett bakom oss till vänster.

På väg in i Hyde Park blev jag dock stoppad av en trevlig Polis som skrattade när han såg min tjusiga klädsel. Hatt, hockeytröja och Sverigeflagga och ropade på mig med orden. No Swedes are allowed to the Park ( inga Svenskar / kålrötter är tillåtna i parken) varpå han raskt bytte mössa med mig och gav mig en björnkram!

 

Här värmer jag upp på hotellrummet med ett glas 7Up.

Jag och konstapel Taylor, efter att ha kramats en stund blev jag insläppt :)

 

Här håller folket på att packa upp sina picknic korgar i väntan på dagens första artist.

   


Micke är inte lika uppseendeväckande som jag , en keps får räcka! i bakgrunden gänget ifrån Australien.


Tracy, Graeme och jag.

 

Micke och Graeme två glada Promsbesökare.

   

Tracy och jag strax innan finalen på kvällen.

På Londonresan som varade från fredag till söndag 6-8 september hann vi också med att besöka Imperial War Museum, Brittish Museum samt se musikalen We Will Rock You samt äta en massa god mat som tex. Fish and Chips!

   

Paus i föreställningen.

Eddie Mercury och Micke..

   

Sirlonsteak till Micke och en GIGANTISK portion Fish and Chips åt mig!

Jag orkade VERKLIGEN inte äta upp hela portionen!!


Under tiden vi roade oss i England var hundarna hemma hos husvakten Sofia som flyttade in över helgen för att se till så att hundarna hade det bra.


----------------------------------------------------------------------------------------------

Barnbarnet Emmy har också hunnit fylla 3 år, närmare bestämt den 28 September och självklart var det kalas med tårta.

   

Duktig tjej att blåsa ut sina ljus!

Jag hade förmånen att få gosa med Emmys kusin, lilla söta Alice nästan 5 månader som somnade gott på min mage/ armhåla.

Snart har farmor Britt ytterligare en sådan här liten sötnöt att gosa med, för i slutet på januari, början på februari kommer ju  Emmys lillasyster!! 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Den 8 oktober var det så dags för mig att åka ner till Naxos igen för att hjälpa mamma Gunilla och hennes hund Bruno komma hem till Sverige den 15:e.

Passade på att ta en liten husmorssemester och åkte därför ner lite tidigare för att njuta av det underbara Naxos.

Här är Villa Gunilla  i mitten,husen  ligger bara ett par hundra meter ifrån Plaka Beach

   

Goa vännen, Mette Rosenvinge som är konstnär har målat Villa Gunilla så fint på husväggen.

 

Här kikar Bruno ut genom dörren.

   

Mette har också fixat palmer och planterat samt hägnat in delar av tomten åt Bruno.

   

Bougainvillan blommar fortfarande på terassen och termometern visade på cirka 20 grader på morgonen när jag gick upp.

Nästan folktomt på Plaka Beach, vilken skillnad mot juli och augusti!!

Då ligger folk som packade sardiner på stranden.

 

Mums, finns nästan inget godare än en grekisk sallad!! ( Det ska vara Sushi då)


Inför resan ner hade jag anordnat en insamling till NAWS ( Naxos Animal Welfare Society) via Facebook.

Tyvärr blev inte responsen bland hundfolket där så stor, men lite pengar fick jag in till mat och veterinärvård.

Skips familj: familjen Fjellstedt donerade 300:-, Kennel Conor's 200:- Tina Liedbergius på Mälarö färskfoder donerade 100:- samt min gamla klasskamrat ifrån Vaxholm: Christina" Kickan" Walerius donerade 200:-.

Dessa pengar satte jag in hos veterinären på ön i NAWS namn till mat och veterinärvård till hittehundarna och katterna.

Ön vimlar av dessa nu när grekerna åkt tillbaks till fastlandet och lämnat kvar sina sommardjur :(

 

Som jag skrivit om tidigare efter min förra resa i juli, kastreras alla hundar och katter, avmaskas och ges fästingmedel och veterinärvård när de hittas.

Välfyllda hyllor hos veterinären!

 

Här betalar jag veterinären de insamlade pengarna, på disken ser ni insamlingsbössan. Bössor till NAWS insamling kan man hitta lite här och var på ön om man är turist.

Mettes fd gatuhund Mona Lisa fick ett nytt halsband och koppel av mig.

 

Det förra hade börjat rosta av allt saltvatten när Lisa badat.

Självklart var jag med ute på sheltret på söndagen( som är Mettes arbetsdag).

Denna gång var vi 5 volontärer som arbetade med att ge de 24 inneboende hundarna, mat, vatten,promenader, klapp och kel.

Schäfern Polina närmast på bild var adopterad av en familj i Tyskland och har nu flugits dit.

Här är en hälsning ifrån hennes nya hemland ifrån Facebook!


Now that I´m allowed to be happy I like to tell you that Polina just arrived in her new life! My dog Juan felt in love with her! Surprised not meeting anybody from Tierhilfe Naxos at the airport, we were so exited watching Polina´s first steps in Germany. She was curious and happy and I heard her saying: "WTF...look this weather!" Thank you Carina Lammertz (Polina´s new lordling), my neighbour Antje Mey who made the contact, all people who are doing a great job in Naxos, Jessica Keuther and all people who support NAWS, Tierfreunde für Naxos e.V & Martina Flocken for administration! More pictures to follow soon! med Jessica Keuther och Antje MeyDüsseldorf Airport.

 

Tyvärr blir inte alla hundar adopterade fysiskt men vill man hjälpa till genom en virtuell adoption kan man göra det på flera sätt:

Via NAWS hemsida får ni all information ur man gör:

http://naws.on-naxos.com/

Eller om du har Facebook:

https://www.facebook.com/groups/40604816112/

 

OBS: HEMSKA BILDER FÖLJER NEDAN!!

 

På måndagen gick larmet om en  hund som blivit svårt skadad när hon stått uppbunden och vars ägare inte brytt sig om att hjälpa henne.

Snabbt ryckte NAWS ut och tog henne (  hon fick namnet Angel) till veterinären.

Ännu vet man inte om hon får behålla båda bakbenen som skurits upp svårt av skräp som fastnat runt hennes bakben.

Men den senaste rapporten jag fått om henne är att hon kan gå om än stelt och att hon fått komma till en jourfamilj.

 

Det är till detta bland annat som mina insamlade pengar går till!

     

Här är hon hos veterinären som snabbt ryckte ut till sin klinik när vi ringde. Det blåa på hennes ben är desinfektionsmedel.

 

Angel med sin jourhusse!

 

 

 

Nedan är småttingarna ute på sheltret, 4 & 5 månaders valparna som bor ihop med några snälla vuxna.

   

Många människor i Tyskland skickar över mat till NAWS, så även konservburkar med hund och kattmat. Lite bökigare för volontärerna att öppna burkar och dela ut. Även om just denna sändning hade öppnare på locken föredras det torrfoder. Det tar cirka 5 timmar för 5 volontärer att städa burar, dela ut mat och vatten, kamma gosa och promenera de 24 hundarna som bor på sheltret.ytterligare ett antal hundar bor i jourhem, liksom en massa katter.

   

Fd jakthundar som övergivits.

       

En av unghundarna. inte kan man motstå dessa ögon inte!

       

En riktig spelevink som precis badat i vattenkaret jag fyllt på med rent vatten!

Nåja det var ju rent i någon minut iallafall! När jag tittade till den innan avfärd hade de vält ut allt vatten. bara att dra fram vattenslangen igen och fylla på nytt!

   

Denna hundkoja har två stora liggplatser.

 

Tyvärr har volontärerna tvingats låsa in hundarna med kombinationslås sedan elaka öbor börjat släppa ut dem!

 

För att inte vattenhinkarna ska välta av små busiga valpar står hinkarna i gamla däck.

       

Monica ifrån Tyskland kammar en av pojkarna. Inte alla hundar klarar av att gå tillsammans med andra hundar direkt utan måste tyvärr fortfarande stå uppbundna tills de vant sig vid snäll människohantering och sällskap av hundkompisar. Denna kille har blivit svårt misshandlad av sin manliga ägare tidigare och klarar inte av män ännu. men oss kvinnor älskar han!

   

trötta småvalpar efter intensivt kelande och busande med en svensk kenneltant( jag)

 

Rast och vila i solen efter mat,och promenad för en trött kille.

     

Här är det Mette från Danmark och Debora ifrån Holland som går på promenad.

 

Monica från Tyskland promenerar med Polina.


Stackars Mette trampade på en rostig spik när vi skulle fixa till Polinas hus, det resulterade i ett besök på Naxos sjukhus akutmottagning.

Inte en människa hittade vi där inne en söndageftermiddag!!

Efter lite letande hittade vi all personal i ett personalrum sittandes och röka!!

Nä, någon stelkrampsspruta hade de inte på akuten!

Rådet blev: Åk till apoteket och köp en spruta och kom tillbaks!!

Sprutan kostade 1,80 € och ville man att en läkare skulle injicera den på sjukhuset kostade det 25€ !

Apotekspersonalen gjorde det gratis!!

Det blev tjejen på apoteket som gav sprutan i armen!

   


 På tisdagen var det så dags för oss att bege oss hemåt, vi startade hemresan genom att ta inrikesflyget till Aten.

Det är ett litet plan med plats för 38 passagerare som flyger till och från Naxos och flygturen tar 30-35 minuter bara. kostnad 80€

Vilken skillnad i tid det är att flyga, båten från Santorini tar 4 timmar och båten ifrån Aten tar 8 timmar.

Det blir inrikesflyget igen nästa gång helt klart!

Mette som pratar grekiska var snäll och följde med oss till Aten . Till höger om henne sitter en Svensk tjej, Annika som också skulle åka hem till Sverige efter ett par månader på ön.

 

Mette och vi väntar på planet till Stockholm.

 

Lilla Bruno somnade gott i sin väska placerad på matte Gunillas rullator och sov gott sedan hela vägen hem till kalla Sverige.

Tre hundar var det på planet hem!

Populärt att ta med sig sin lilla hund ner till Grekland minsann.

Synd att våra är så stora!


Nej nu är det hög tid att sätta punkt för denna gång!


Ha det så bra tills vi hörs igen och glöm inte reflexväst på, både på dig och hunden när du går på promenaderna!


Tjingeling 


Presentation


Välkommen att följa vår vardag!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

TRANSLATE THE BLOG HERE!


Skapa flashcards